søndag 24. januar 2016

Sina Hayes ble 112, Anne-Grethe, man telefonerer østlandet, Ingeborg på middag, gull i skihopping, dramming med naboen, utkastelse, man lager vafler m.m...

God søndag, lesere fra fjern og nær!

USAs 6. eldste innbygger, Sina Hayes fra Nord-Carolina, døde stille og fredelig natt til fredag, 112 1/2 år gammel. På bildet til høyre er hun fotografert i anledning bursdagen i sommer som var og sitter omkranset av sønnen Carlyle (90) og svigerdatteren Frankie (88).

Sina Joyner, som hun het som pike, var bare 17 år gammel da hun giftet seg. Ektemannen, Raleigh Hayes, gikk bort i 1993, 92 år gammel. Da hadde paret vært gift i over 70 år! Feiringen av 112-års dagen i slutten av juli i fjor ble høydramatisk. Den eldste sønnen, Harold Lee Hayes på 92 år, var skranten og syk, men hadde et stort ønske om å se igjen sin kjære mor. En ukes tid efter 112-års dagen klarte han å kare seg den lange veien fra sitt hjem i California og til morens sykehjem i Nord-Carolina. Der ble det et gledelig gjensyn mellom mor og sønn, men den lange reisen hadde tatt på den aldrende sønnen. Tre dager senere døde han, uten å ha hatt helse til å komme seg tilbake til sitt eget hjem. Sinas tredje sønn, Joseph, døde av hjernesvulst som 59-åring. Hvil i fred!

http://www.journalnow.com/obituaries/hayes-harold-lee/article_79885382-2060-528e-8e21-44ac6bce00ea.html

Torsdag aften slappet jeg av i villaen uten å ha noget spesielt på agendaen. Fredag formiddag fikk jeg besøk av min søster Anne-Grethe fra Klepp og kunne servere henne hjemmelaget kringle med melis på, som er hennes favoritt på kake-fronten. Hun drikker ikke kaffe og fikk således salviete av meg, men hun forsynte seg godt av kringlestykkene mine. Anne-Grethe og sønnen sliter hardt på gården for tiden og skal seriøst ha vært inne på tanken om å selge hele gården, dog sitter det nok temmelig dypt inne å skulle selge ektemannens livsverk. Anne-Grethe ble enke 1. april 2012 da hennes knapt 60 år gamle ektemann døde plutselig. Siden har hun hatt hjelp av en sveiser i ny og ne og har selv tatt i mangt et hardt tak, spesielt under våronnene, men nu for tiden er det sønnen som bærer hovedansvaret, selv om de visstnok fremdeles leier inn en sveiser for å bistå av og til i helgene.

Da jeg ble alene telefonerte jeg først min søster Bente i hovedstaden og siden Sissel i Oppland. Jeg talte i over en time på telefonen til sammen og fikk blant annet høre siste nytt om helsetilstanden til Sissels helseløse ektemann, Kjell. Bente var mer opptatt av å tale om datterens studier samt sine egne interesser innen kunst, litteratur og kultur ellers. Bente arbeider ikke lenger - hun ble jo hjerteoperert i fjor vår - men er svært så involvert i kulturlivet i hovedstaden. Sist helg var hun i teateret og denne helgen skal hun og en venninne til Nesodden for å delta i åpningen av en eller annen kunstutstilling. Jeg gjentok til de begge at jeg foretrekker et besøk snart, men det er bare Sissel som foreløpig går med konkrete planer om et vinter-besøk til Stavanger. Sissel arbeider deltid som tannlegeassistent, men har planer om å trappe ned innen ikke alt for lang tid.

Klokken 18.00 kom min tidligere kollega og gode venninne Ingeborg på middag til villaen. Det var jo henne jeg reiste sammen med til Nederland og det var alt annet enn kjekt å føle at hele oppholdet hennes i de royale kretsene ble ødelagt p.g.a. min gjentatt svekkede helse. Jeg prøvde å gjøre det hele godt igjen ved å servere henne stek med kokte poteter og det kosteligste tilbehør til. Jeg disket til og med opp med dyr rødvin (til over 200 kroner flasken) og det lot hun til å sette svært så pris på. Som vanlig bagatelliserte hun hendelsene i Wijk bij Duurstede og mente at jeg overhode ikke hadde lagt den minste demper på turen hennes. I stedet fortalte hun om hva hun og prinsessen hadde foretatt seg de siste par dagene av oppholdet. De hadde blant annet vært ute på en restaurant i byen, syklet lysttur i aftenmørket og Ingeborg hadde bistått med å avgjøre hvilke ting som bør få plass i det nye hjemmet til prinsessen og hva som kanskje kan gis bort.

Det varmet mitt hjerte at Ingeborg tok seg slik god tid hos meg på fredag. Hun ble sittende i godt over tre timer og ble sågar med meg bort til gravlunden for å titte på gravsteinene til mine foreldre og besteforeldre. Hildegunn telefonerte midt under seansen med kaffe og kaker for å høre om jeg kunne huse henne og flere til i anledning at man ønsket å delta i reåpningen av HoT Open Mind, men jeg måtte avslå, denne gangen. Jeg valgte å være ærlig med Ingeborg og la ut om elendigheten omkring nattklubben og la lite under en stol når det kom til å beskrive min frivole og drikkfeldige vennine fra Saxemarken. At jeg i ny og ne vanker med festlige quinder er ingen hemmelighet for Ingeborg og hun humret temmelig lenge da jeg berettet om litt av det Hildegunn har funnet på de 15-20 årene jeg har kjent til henne. Jeg sa naturligvis ingenting om dildoene og sexlivet hennes, men sa som sant er at hun har vært i mer enn en slåsskamp på byen!

Resten av aftenen gikk med til å rydde opp efter middagsbesøket og til fjernsyn og internett. Jeg følger meget med på det som skjer rundt verdens super-hundreåringer og holder samtidig et øye med Europas kongelige familier. En av vårens store begivenheter blir dronning Elizabeths 90-års dag, efterfulgt av gemalens 95-års dag. Det er utrolig å tenke på at prins Philip er 94 år når man vet at hans far falt død om allerede som 62-åring i 1944.

I går var det sportslørdag i NRK med det ene arrangementet efter det andre. Jeg valgte meg ut utfor-rennet fra Kitzbühel i Østerrike samt laghopp fra Zakopane i Polen. Utforkonkurransen ble preget av det ene fallet efter det andre, til glede for undertegnede, som morer seg stort når "tøffe" alpinstjerner går over ende og får seg en luftetur. Vår egen Aksel Lund Svindal falt med brask og bram og endte på sykehus, mens Kjetil Jansrud gjennomførte et middelmådig renn, som ikke ga grunn til skål og dramming. Da gikk det atskillig bedre i skohoppingen. Norge tok gullmedalje med Anders Fannemel, Daniel André Tande, Andreas Stjernen og Kenneth Gangnes på laget! Jeg kastet sporenstreks innpå to kopper med eggelikør for å hylle hoppstjernene fra Norge og ble rent bedugget av den nærmest psykedeliske blandingen av rus og seiersrus.

Jeg nøt restemiddag i går med deilige oppvarmede kjøttstykker fra stek med poteter, brun saus og diverse grønnsaksrester til. Det smakte minst like fortreffelig i går, som dagen før. Til dessert nøt jeg tre sjokolademuffinser og svart kaffe. Ved 19.00-tiden kom naboen på visitt og vi ble sittende å hygge oss med tobakk og sterkere saker utover aftenen. Dog må jeg få lov til å banke i bordet opptil flere ganger! Jeg valgte nemlig å bli hjemme da naboen omkring klokken 23.15 vandret ut på trammen for å stikke innom egen villa en stakket stund, før han så skulle ned til sentrum for å treffe kameraten Frits på HoT Open Mind. Det har jo blitt bekreftet fra flere hold at nattklubben åpnet igjen klokken 23.00 fredag aften, efter en måneds opphold. Mine venninner Hildegunn og Jarlfrid var antageligvis ute natt til i går, dog er det uvisst hvorvidt de også var ute i natt. Turid skulle i alle fall ha en rolig helg sammen med sin mor på familiehytten på Heng og i den anledning valgte jeg å ta livet med ro og avsluttet gradvis inntaket av det sterke mot midnatt.

Jeg inntok tre knekkebrød med sild og majones, ett glass kulturmelk samt noget kaffe ved midnatt. Derefter tilbrakte jeg en 40-50 minutters tid på Facebook og diverse nettaviser, før jeg fant roen med et kryssord i dobbeltsengen ved 01.00-tiden. Jeg sovnet trolig en eller annen gang mellom 02.00 og 02.30, men var oppe for å urinere klokken 04.26, dog sovnet jeg ganske raskt igjen.

I dag sov jeg til klokken nærmet seg 10.30. Da ble jeg vekket av at min skallede nabo telefonerte meg for å informere meg om at han hadde blitt tatt med buksen nede inne på herreklosettet på HoT Open Mind midt under en hyggelig akt hvor han ble betjent av en yngre herremann omkring de 30 år. Antageligvis må Knut og/eller Oddbjørn ha sladret til vaktene da de begge ble observert i nærheten, for plutselig kom det inn en meget myndig vakt og beordret de to til å avslutte hyrdestunden. Etterpå fikk naboen ordre om å forlate lokalet og i det naboen var på vei oppover trappen observerte han at vakten konfererte med innehaveren. Dog valgte naboen å forlate nattklubben før innehaveren evt. kom til. Å be om nåde der i gården fører sjelden noe godt med seg uansett. Naboen innrømmet også at han tenkte det var like greit å komme seg ut i går før jungeltelegrafen hadde rukket å gå lokalet rundt. Hva som skjedde med han andre og hvor han ble av ante naboen lite og ingenting om. Han var i alle fall ikke utenfor.

Det som irriterte naboen mest av alt var at klokken knapt nok hadde passert 01.00 da hendelsen inntraff. Han hadde således betalt inngangspenger og kjøpt seg to glass med sterkere saker til lite nytte. Til glede for nysgjerrige lesere kunne han vel og merke benevne en og annen av gjestene, blant annet Knut, Bjørn, Bjarne, Hansemann, Per Egil og Jan samt overnevnte to herrer, som muligens ble en anelse misunnelige ved pissuaret. Heidi, Nina og Elisabeth ble også observert før "festen" fikk en brå slutt. Akk, ja, virile herrer møte stadig seg selv i døren.

Selv skal jeg se på hopprenn i dag også, dog er det ikke laghopping i dag, derimot individuelt renn, og man satser på nok en medalje! Jeg stekte meg noget vafler rett før jeg satte med ned for å skrive i bloggen og de har jeg tenkt å kose meg med under hopprennet. Vafler med jordbærsyltetøy på og svart kaffe til. Hvis vi i tillegg tar en medalje eller to blir dagen neppe bedre. Det beste av alt er at jeg kun føler meg litt uggen i skrotten i dag, til tross for at jeg inntok en del hjemmebrent og likør i går. Det var åpenbart lurt av meg å bli hjemme da naboen gikk ut...

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter