lørdag 6. februar 2016

Visitt til Bergenhus/Bjørgvin!

Kjære lesere!

Til høyre sees et bilde av villa Troldhaugen i Fana i Bergen. Det er ikke like sommerlig der nu!

I går kom man hjem fra et hyggelig, men naturligvis altfor kort opphold i Bjørgvin, vestlandets hovedstad. Jeg har besøkt byen mange ganger før, både som turist, som lærerinde på kurs og som pasient innlagt ved Solli Nervesanatorium i Nesttun. Denne gangen var jeg der som turist sammen med min søster Sissel. Vi ankom onsdag eftermiddag, for øvrig ganske sent på eftermiddagen, og tok fly tilbake hit i går eftermiddag. Vi hadde altså to netter i byen. Hotellet vi brukte heter Scandic Neptun og ligger i sentrum, med gangavstand til både indre og ytre sentrum.

Vi ankom såpass sent at det allerede var i ferd med å bli mørkt, men som enhver by med respekt for seg selv har Bergen et meget opplyst sentrum og butikker som er oppe til langt utpå aftenen. Vi rakk å rusle rundt i sentrum i halvannen time før butikkene begynte å stenge. Vi var innom blant annet kjøpesenteret Galleriet og flere små butikker i de mindre gatene i den gamle delen av sentrum. Det har jo vært flere store branner i Bergen i 2014 og 2015, men ingen like store som bybrannen anno 1916, som la store deler av sentrum i ruiner. Det er lett å se skillet mellom den gamle delen av byen og den som ble bygd opp igjen efter brannen. Og det er naturligvis meget finere bygninger i den delen som ikke brant opp. Jeg fant meg en flott hatt inne i en butikk, som lå i en gate hvor det ellers lot til å være bare rare butikker og diverse drikke- eller spisesteder. Hatten kan jeg ta på meg neste gang jeg skal på HoT Open Mind.

Efter å ha vært innom hotellet en tur for å stelle oss samt for å gå på toalettet gikk vi ut igjen for å lete efter et sted med mat og alkohol. Vi fant efterhvert et sted, som spesialiserte seg på burgere og øl, trolig et sted hvor folk som liker rock og motorsykler vanker. Jeg likte meg godt der nede i kjellerbulen. Stedet var temmelig mørkt, de som satt der var stort sett skjeggete herrer med og uten motorsykkel-antrekk eller studenter. Maten smakte i alle fall godt. Jeg bestilte meg osteburger med stekte potetbiter, salat og dressing til samt øl. Sissel bestilte seg stort sett det samme, men hun valgte en annen type burger. Herrene ved siden av oss ble efterhvert såpass beduggede og snakkesalige at de både skålte med oss og talte litt til oss. En skjeggete kar omkring de 45-50 år lot til å legge an på Sissel, noget jeg humret godt av, men Sissel selv merket visst ikke stort av det og talte med herren som om ingenting lå i luften.

Vi bestilte oss to nye øl og ble enige om at jeg kunne gå ut for å lete efter sigaretter. Heldigvis lå det en Narvesen-kiosk i samme gate og jeg var tilbake ved ølglasset mitt før det hadde gått 10 minutter. Nu begynte en usunn livsstil med røyking (utendørs!) og inntak av øl. Herrene forsvant efterhvert, men vi ble sittende til nærmere midnatt og hadde da inntatt 4 glass med øl hver. Vi ble enige om å se efter en pub eller en nattklubb hvor vi kunne drikke videre og fant snart et sted som heter Garage, som trolig er en nattklubb. Garage ligger midt i sentrum, på en måte i den ene enden av Torgalmenningen og der var det ganske mange folk, selv om det "bare" var onsdag. Sissel ville helst drikke øl der inne, men jeg var mer interessert i å røyke opp de 20 sigarettene som var blitt innkjøpt. Jeg gikk nærmest i skytteltrafikk mellom bordet vårt og området utenfor ytterdøren. Flere herrer samt en temmelig innrøkt og helseløs quinde i 50-års alderen talte noget med meg da vi traff på hverandre utenfor. Inne i lokalet, dog, satt for det meste Sissel og jeg og drakk øl mens vi myste utover lokalet og humret over de mange rare menneskene som kom og gikk. Vi ble skjønt enige om at opptil flere av stedets gjester trolig er mer eller mindre alkoholiserte på heltid.

Det var skikkelig herlig å drikke seg bedukket i en by langt unna HoT Open Mind og de samme folkene man ellers ser hver gang man går på byen. Av og til er det stas å være toskete og innta mer enn man behøver. Garage er i alle fall ikke et homosted. Mer et sånt sted som kan minne om Garmann i Stavanger, hvor mer eller mindre desperate heterofile quinder og herrer 25+ vanker i utide.Vi gikk til hotellet før klokken var 02.00 og hadde da drukket noenlunde det samme, men Sissel så mer beruset ut enn meg. Hun sjanglet gatelangs på vei tilbake til hotellet, men insisterte på at jeg ikke skulle gi henne en støttende hånd. Det gikk heldigvis bra.

Vi rakk frokosten på hotellet neste morgen, men bare så vidt. Dessverre hadde jeg vondt i hodet den formiddagen, men Sissel lot til å være frisk og rask. Jeg kastet innpå to stk. paracet før jeg gikk ned til frokosten og sånn omkring midt på dagen var jeg mer eller mindre kvitt smertene. Jeg måtte ta meg en times hvil efter frokosten, men Sissel ville gå alene å kikke litt i nærområdet i mens. Da hun kom tilbake gikk vi sammen ut av hotellet og ganske raskt oppdaget vi et kunstmuseum ikke så langt fra hotellet, som het Kode. Vi betalte oss inn og lot oss raskt begeistre og fascinere over de mange flotte maleriene og annen kunst som hang på veggene i lokalene. Det var flere avdelinger i museet og hver avdeling så ut til å ha sitt eget tema. Rasmus Meyer-samlingen i museet inneholdt malerier av en lang rekke kjente malere, blant annet Edvard Munch, Christian Krogh og Harriet Backer. Jeg tok flere bilder der inne, det samme gjorde Sissel.

I en av avdelingene var det en hel mengde med malerier som åpenbart var fra forskjellige stilperioder. Jeg gjenkjente malerier med motiver fra romantikken og jeg så minst to barokk-malerier samt malerier med såpass tragiske motiver at de antagelig må ha tilhørt enten realismen eller naturalismen. Jeg tror temaet for akkurat denne utstillingen var Bergen by i historisk perspektiv, rett og slett. Jeg ble svært så fornøyd med besøket, som varte en halvannen times tid.

Neste post på programmet ble en tur opp på Fløyfjellet med fløybanen. Dessverre var det typisk nok noget elendig vær, denne dagen, så bildene jeg tok der oppe ble ikke av beste kvalitet. Det er sjelden annet enn regn, vind og lignende elendighet her på vestlandet. Det er til å bli rent så forbannet av! Jeg ble iskald da vi sto der oppe for å skue utover byen - ikke sto vi lenge heller - så vi bestemte oss for å komme oss nedover igjen mens vi ennu hadde helsen i behold. Vi ruslet så litt rundt omkring i sentrum, blant annet frem og tilbake på den berømmelige bryggen de har i Bergen, der hvor det muligens vil komme bybane om få år. Det er synd hvis det blir bybane akkurat over bryggen, for det er jo et meget historisk sus over akkurat den delen av Bergen. Jeg har vært i Bergen før, men liker byen like godt hver nye gang jeg er der.Vi fant oss efterhvert et hyggelig sted, hvor vi inntok kaffe og lunsj. Vi delte forresten også en flaske med eplemost.

Jeg hadde allerede før vi kom oss til Bergen ytret ønske om å besøke Edvard Griegs hjem Troldhaugen. Efter meget møye og stort besvær fant vi en buss som tok oss i riktig retning. Jeg trodde Troldhaugen lå noget sentrumsnært, men det viste seg at dette Troldhaugen ligger flere kilometer sør for sentrum, i bydelen som kalles Fana. Vi måtte gå et stykke fra bussen, men fant i alle fall frem i duskregnet. Komponist-villaen var mindre enn jeg hadde forestilt meg, men vi fikk lov til å titte både innendørs (i enkelte rom) og utendørs og da ble det verdt besøket. Det var virkelig flott å se hvorledes herr og fru Edvard Grieg hadde det i eget hus. Jeg tror ikke Nina oppholdt seg der så meget de årene hun var enke, men det var først i 1928 at familien donerte villaen til Fana. Nina var da 83 år. Huset har store vinduer og hun som fortalte oss litt om bygningen nevnte at det var temmelig huskaldt der vinterstid, dog var ekteparet Grieg ofte på reise midtvinters og merket neppe meget til kulden, da. Det ligger også et museum på Troldhaugen, blant annet med en mengde med bilder av Edvard og Nina samt deres mange kjente venner, inkludert Bjørnstjerne Bjørnson og hans hustru Karoline. Alt i alt et vellyket besøk!

Torsdag aften spiste vi ute, på en restaurant som ligger ut mot den såkalte Festplassen, som for øvrig er en stor åpen plass rett ved siden av et stort vann i sentrum. Dog vet jeg ikke hva dette vannet kalles. Vi bestilte oss neslesuppe til forrett med noget stekt kjøtt og hjemmelaget potetmos med meget godt tilbehør til hovedrett. Begge tok rødvin samt vann til maten. På dessertmenyen sto dronning Maud-pudding og den slags slår jo aldri feil! Vi tok oss hvert vårt glass med øl etter maten.

Neste post på programmet var Fincken, Bergens O' så kjente utested for lesbiske quinder og homofile herremenn i alle aldre. I motsetning til HoT Open Mind i Stavanger holder også Fincken åpent på torsdager, dog bare til 01.30. Sissel og jeg ble sittende der fra omkring klokken 21.30 og til nærmere midnatt. Jeg inntok 3 glass med vin av forskjellig farge mens vi satt der, mens Sissel smakte på både det ene og det andre. Det var ikke spesielt mange flotte quinder å se på i lokalet, for å si det mildt. Det var mest herrer i 40- og 50-års alderen samt en student-gjeng på en 5-6 stykker. Herrene lot til å være av det drikkfeldige slaget, trolig stamkunder, slike som "alltid" sitter der og drikker mens de myser på ungdommen. Det kom inn to quinder rett før vi gikk, men de så noget slitne og ubehagelige ut og appelerte overhode ikke til kontakt. Dog var det hyggelig å ha vært på dette stedet man hører så meget om fra diverse skeive personligheter i Stavanger. Jeg synes dog det er mer liv på Hot Open Mind, men det kan også skyldes at vi var på Fincken før helgen egentlig hadde startet.

I går inntok vi en god frokost på hotellet, før vi pakket sammen og tok oss et par timer i gatene i Bergen. Dessverre var det ganske kaldt og noget vind, men heldigvis bare lett byge-regn. Vi kikket innom diverse butikker, spesielt i gatene sør for Torgalmenningen. Oppholdet ble avsluttet med at vi tok flybussen til Flesland, hvor flyet vårt gikk ved 14-tiden.

Toril

1 kommentar:

Powell Smith sa...

Vi tilbyr et bredt spekter av finansielle tjenester som inkluderer: Business Planning, Commercial and Development Finance, Egenskaper og boliglån, gjeld konsolidering kontanter, forretninger kontanter, Privat kontanter, bil kontanter, hotell kontanter, student kontant: Kontakt Smith Powell på guranteefirm704 @ gmail. com

Site Meter