lørdag 20. februar 2016

Zsa Zsa (99), viril nabo med podagra-besvær, Grace Nelsen Jones (1893-2006), torghandel, HIV etter sauna-besøk, kalas i aften.

God lørdag!

Til høyre er et bilde av Zsa Zsa Gabor og hennes 26 år yngre ektemann, en tyskfødt taskenspiller som kaller seg Frédéric Prince of Anhalt, men som i virkeligheten overhode ikke er i slekt med Europas kongelige familier. Bildet er tatt i 2011 da Zsa Zsa var 94 år og ektemannen 68.

Tidligere denne måneden fylte utrolig nok den tidligere skuespillerinnen og selskapsløven 99 år, til tross for at hun har vært sengeliggende med skrantende helse i en årrekke. I sin ungdom - og for så vidt like inn i 70-års alderen - var Zsa Zsa Gabor slående vakker og et kjent innslag i Hollywoods mest populære kretser. Da hun var i 60- og 70-års alderen var hun kjent for å se meget yngre ut enn sine respektive år, noget hun selv pleide å forklare med gode gener og et aktivt liv.

Hennes yngre søster, Eva Gabor, var en kjent skuespillerinne i USA. Hun døde av lungebetennelse i 1995, 76 år gammel. Storesøster Magda Gabor var nok mest kjent for å være søsteren til Zsa Zsa og Eva, men vanket i likhet med dem i de aller gjeveste kretsene av Hollywoods selskapsliv. De tre søstrene var minst like kjent for sine mange ektemenn som for sine bravader i filmindustrien. Magda døde sommeren 1997, 82 år gammel, efter årevis med redusert helsetilstand. Moren til Gabor-søstrene, Jolie Gabor (født 30. september 1896 - død 1. april 1997, 100 år gammel), drev i en årrekke juvelbutikk (gullsmed) på Madison Avenue i New York. Zsa Zsas mormor ble drept under den 2. verdenskrig.

Av de tre søstrene var det bare Zsa Zsa som fikk barn og hun fikk bare en datter, Francesca Hilton, som døde barnløs av hjerteinfarkt den 6. januar 2015, 67 år gammel.

Min skallede nabo var i går formiddag hos legen i forbindelse med podagra-plagene, som i senere tid har voldet han mer smerter enn sedvanlig. I den anledning fikk han totalforbud mot brunt brennevin av fastlegen sin, noget vi har tenkt å feire i aften med å innta sterkere saker. Ingen fastlege skal fortelle min skallede nabo at han ikke får lov til å drikke det beste han vet, nemlig konjakk. Dessuten står naboen på medisiner (Zyloric), som såkalt skal forebygge de verste anfallene. Han benytter seg også tidvis av relativt høye doser med betennelsesdempende medisiner, dog må han holde seg innendørs og meget i ro når smertene herjer som verst. Det har vært spesielt ille de siste par ukene. Denne uken har han ikke engang klart å kare seg ned til Bjergstedparken for egen maskin, og måtte derfor sent torsdag motta hjemmebesøk for å få seg betjent av en viril herremann i begynnelsen av 30-års alderen, som fortalte naboen at han foretrekker eldre menn. Det var nærmere midnatt da han fikk besøk, som er typisk for den ringreven. Han skal alltid snike de besøkende både inn og ut, slik at verken jeg eller andre kan få gleden av å se hvem, hva, hvor o.s.v.

I går viet jeg nok en gang en del tid til super-hundreåringer; jeg satt i alle fall et par times tid og leste om diverse nulevende og avdøde gamle damer over 110 år. Jeg kom plutselig på at det i vår er 10 år siden Grace Nelsen Jones døde i Virginia, USA, 112 år gammel. Jeg husker godt hvor imponert jeg ble av henne da jeg leste om henne i anledning 111-års dagen. Grace holdt til hos sin 79 år gamle datter da hun omsider vandret hen. I tillegg hadde hun to sønner, som også var i live. Jeg fikk lyst til å undersøke litt rundt de tre barnene hennes, for å se om noen kunne ha avgått ved døden på disse 10 årene som nu har gått siden gamlemor døde og svaret fant jeg naturligvis, lærd som jeg er:

Charles Leon Jones (født 19. juli 1891 - død 22. september 1959, 68 år gammel), gift med
Grace Rebecca Nelsen (født 4. juni 1893 - død 24. april 2006, 112 år gammel)
3 barn:
1) Charles Leon Jones jr. (født 4. september 1924 - død 8. juni 2007, 82 år gammel)
2) Grace Jones Burroughs (født 16. oktober 1926 - død 1. april 2008, 81 år gammel)
3) Alan Gray Jones (født 16. september 1928 - død 11. januar 2014, 85 år gammel)

Ingen av de tre barna ble altså eldre enn 85, selv om moren ble nesten 113. Genetikk er en rar vitenskap, ærede lesere! Mang en super-hundreåring har gravlagt sine barn. Amen!

Jeg var en tur i sentrum midt på dagen i går, blant annet fordi jeg ville gjøre noen innkjøp av torgselgerene. Jeg synes det er kjekt å kunne støtte folk som står ute i all slags vær for å selge grønnsakene sine. Jeg hadde også et ærend på apoteket, men ble ikke værende lenge i den sure vinden. Dog gikk jeg både til og fra. Jeg inviterte naboen på middag ved 16.30-tiden og serverte han stekt ørret med kokte gulrøtter, kokt blomkål og kokte poteter til. Jeg var raus med fisken og stekte opp 4 fileter, to til hver. Jeg serverte også dressing og smeltet smør til samt vann.

Naboen fortalte meg at en yngre person han kjenner fra HoT Open Mind skal ha fått bekreftet at han har blitt smittet med HIV, denne uken. Naboen kjenner han ganske godt og kunne fortelle meg at han ikke er kjent for å bruke kondom når han lar kjente og ukjente peise på. Selv mener denne personen at han mest trolig har blitt smittet da han var på Hercules sauna i hovedstaden i høst, fordi han lot en hel rekke virile menn ta frisk for seg den natten han var der. Dog kan det også ha skjedd i Bjergstedparken, hvor sodomien, idiotien og gammelgriseriet ikke kjenner sin besøkelsestid verken vinter eller sommer. Selv understreket naboen nok en gang at han alltid bruker beskyttelse. Han har for øvrig spådd sin død til å inntreffe når han er omkring 80 år gammel og mener han vil dø av slag eller hjertestans. Selv antar jeg at det vil stå "giktbruddenhet og generell helseløshet" som dødsårsak på min dødsattest. Og det går neppe mange år før den må skrives!

Jeg har ikke vært spesielt sunn i går og i dag. Jeg har både røkt og tygget skråtobakk og ikke beskjedne mengder heller. I går og i dag har jeg tygget opp en hel eske med Oliver Twist-skråtobakk. Slik en uforstand! Jeg innbiller meg at det er mindre skadelig med tyggetobakk enn sigaretter, men det er ikke bra for tannhelsen. Jeg satt og leste et par times tid i går aften og da gikk det i både sigaretter, skråtobakk og eggelikør - til den store gullmedalje!

I aften venter man Hildegunn, Jarlfrid, Turid og naboen i anledning at man har invitert til drikkegilde! Jeg gleder meg stort!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter