fredag 18. mars 2016

Sats, Ingeborg på besøk, Drømmen om Zanzibar, morgenrutinene, drikkegilde i helgen?, Håland hagesenter...

Godtfolk!

Til høyre kan man se en kopi fra en side ut av en biografi om Rose Kennedy (1890-1995). Bildene er tatt med familiemedlemmer på begynnelsen av 1990-tallet, en tid da Rose var fullstendig helseløs og pleietrengende efter opptil flere slagtilfeller fra tidlig 1980-tallet og utover.

I går satte man altså sats i potetkjelleren, som nu skal stå til gjæring til den blir klar for brenning. Jeg regner med at den kan brennes om en 6-7 dager. Jeg bruker en type gjær som er noget mer effektiv enn den gjær-typen jeg pleide å ty til før, således slipper jeg nu å vente 2-3 uker på at brenningen kan sette i gang. Jeg synes at prosessen med å sette sats er relativt enkel og jeg har sjelden opplevd komplikasjoner med den slags de senere årene. Det som virkelig krever konsentrasjon og godt apparatur er brenningen av satsen. Ikke det at man skal tukle så meget med satsen under brenningen, men det å sørge for at det går riktig og vel for seg er meget viktig. Det skal være god utlufting og akkurat passe temperatur på kokeplaten. Jeg bruker et temmelig gammeldags apparat, men det har gjort jobben sin helt siden min fikk tak i det mot slutten av 1970-tallet.

I går aften var min venninne Ingeborg på besøk. Vi ble sittende å prate et par times tid og jeg disket naturligvis opp med både kaker og kaffe samt karbonadesmørbrød. Mens vi satt og hygget oss kom naboen på trammen - han ante ikke at jeg hadde besøk - men da han fikk høre hvorledes det lå an ville han heller komme tilbake i dag, sa han. Ingeborg fortalte meg at hun skal treffe prinsesse Irene i København i april en eller annen gang, men min tid i de kongeliges selskap er nok forbi. Jeg skammer meg fremdeles over spetakkelet jeg stelte til da jeg var der nede sist gang og ble syk. Det blir lenge til jeg kommer til å sette min fot i nærheten av den innerste kretsen av de nederlandske kongelige igjen, hvis overhode noen gang. Det almennheten ennu ikke vet er at prinsessens svoger, Pieter van Vollenhoven (76), sliter med prostatakreft og det er ennu ingen som vet hvor hardt grep sykdommen har over den aldrende herren. Nu skal man ikke referere fra samtaler med de kongelige, sies det, men så er det nu engang Ingeborg jeg har det fra, så da går det vel greit.

Jeg leste en hel del på sengen i går aften, i en bok av en forfatter ved navn Alfred Andersch. Boken heter Drømmen om Zanzibar og foregår rett før den andre verdenskrigen. Meget spennende lesning, må jeg si, dessuten er romanen regnet for å være verdt å lese i de intellektuelle kretser. Det betyr naturligvis noget for en forhenværende norsklærerinde at man leser god litteratur. Drømmen om Zanzibar er knyttet til hendelser i Nazi-Tyskland og en quindelig kollega av meg ved ungdomsskolen, som underviste i tysk, anbefalte meg å lese denne boken en gang for en del år siden, men den gangen ble det aldri noe av. Nu har jeg allerede lest omkring en 50 sider - og det på en aften i sengen!

I formiddag jeg jeg gått gjennom min faste rutine. Efter å ha stått opp var jeg på badet for å gre håret mitt, vaske meg noget i ansiktet og under armene og pudre ansiktet. Efter en vask av brillene fikk jeg på meg stakk, sokker og bluse og kunne ordne meg en enkel frokost. Denne gangen ble det ett kokt egg, som ble inntatt på en hjemmebakt grovbrød-skive med majones, salt og pepper på. Jeg kokte meg også en skvett med kokekaffe til frokosten og fylte opp noget kulturmelk i et glass. Også tok jeg en skje med tran, for helsens skyld. Man bladde, som seg hør og bør, i Stavanger Aftenblad ved siden av frokosten. Jeg tok meg god tid ved frokostbordet. Det ble faktisk en andre kopp med kaffe og da med et banankakestykke til. Morgenstund har gull i munn!

Jeg telefonerte frk. Hildegunn i formiddag og spurte om hun kunne tenke seg å drikke seg godt bedugget hos meg i helgen, hvis jeg inviterte til drikkegilde, og nevnte quinde var ikke vond å be, for å si det slik. Vi avtalte at hun skulle telefonere Jarlfrid med bud om drikkegilde og jeg skal telefonere Turid senere i dag. (Jeg prøvde en gang før jeg satte meg ned for å skrive i bloggen, men hun tok ikke telefonen.) Naboen regner jeg med dukker opp efterhvert, hvis ikke får jeg gå bort til han å si at han er velkommen i morgen han også.

I eftermiddag har jeg vært borte på Håland hagesenter for å kjøpe meg inn noget til villaen. Jeg fikk tak i to geraniumer, en salvie, to georginer samt en stilig kaktus. Jeg kjøpte meg også noen pene potteskjulere samt en pose med jord. Nu ble det rent så pent her i villaen. Hvis været står Stavanger bi kan man muligens kjøpe inn uteplanter om en 4-5 uker også, men ennu er det for kaldt. Det har mer eller mindre holdt seg mellom 0 og 6 grader den hele siste uka. Og det er ikke spesielt varmt!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter