tirsdag 13. september 2016

Kalas i villaen, bytur, meget folk ute, rolig søndag, naboen på middag, sladder, Oldboy, sommeren er her m.m...

God tirsdag!

Til høyre sees den amerikanske skuespillerinnen Betty White slik hun så ut da hun var 60 år gammel. Quinden ved hennes side er moren, Tess White, som for øvrig hadde greske aner.

I dag er Betty 94 år gammel og skal nylig ha fått diagnosen Alzheimers sykdom, en forferdelig lidelse som gjør selv den mest taletrengte og festlige quinde til en forvirret grønnsak. Akk og ve, hvilken elendighet!

Lørdag aften hadde man besøk i villaen av Hildegunn, Turid og min skallede nabo. Til tross for protester fra naboen bivånet vi quindene "Skal vi danse" på TV2 og kunne utover aftenen konstatere at værdame Eli Kari Gjengedal røk ut av dansen. Dog var vi alle skjønt enige om at hun ikke fortjente det spor bedre. Naboen ristet på hodet og kremtet flere ganger da han skjønte at han tapte kampen om hvorvidt fjernsynet skulle stå på, men han innrømmet efterhvert at han har sansen for den unge og meget energiske Samuel Massie, som er en av programlederene. Samuel er 23 år gammel og min skallede nabo mener at det er rett alder for han, sine 71 år til tross. Er homofil ringrev i livets høst er og blir en gammel gris!

Efter en 4-5 ølflasker ble Hildegunn stadig røffere i kjeften og på et eller annet stadium av aftenen spurte hun naboen rett ut om han kunne tenkt seg en 15-åring, hvis denne var villig og det hele foregikk på frivillig basis, men da observerte jeg at han ble noget ille til mote, samtidig som han nektet hardnakket for at han overhode er i nærheten av noen under 20. Kloke Turid avbrøt raskt temaet før det utartet i vonde diskusjoner frem og tilbake, og dro opp vitseboken sin. Hun serverte oss en hel rekke med grove vitser som fikk Hildegunn til å le så hengejurene disset i utakt og naboen humret lurt mens han smattet på pipen sin. Jeg må innrømme at jeg dro på smilebåndet mer enn en gang jeg også!

Her følger et kort utvalg:
- Hva er forskjellen på en blondine og en som farger håret blondt?
Svar: Begge er like dumme.
- Hva kaller man en herremann som vil ha sex på den andre daten?
Svar: Tålmodig.
- Hvordan få en nonne gravid?
Svar: Kle henne opp som korgutt.
- "Nå", sa hanen til høna, "hvor skal jeg pule deg i dag?" Da ble høna livredd, flakset med vingene mens den skrek "Baaak bak bak bak, baaak, bak, bak" *Humrer*

Vi hygget oss som vanlig godt sammen vi 4 all den tid vi satt i villaen. Jeg serverte enkel fingermat til gjestene mine; twist, chips og dip samt vårruller. Hildegunn hadde med seg 12 ølflasker - ikke en kasse denne gangen, i.o.m. at Jarlfrid var forhindret fra å delta - mens naboen og Turid drakk henholdsvis konjakk og rødvin samt sterkøl fra boks. Hildegunn er tilbake i arbeid efter en tids sykemelding, som nevnt har hun nu sitt daglige virke ved universitetet der oppe på Ullandhaug, dog på gulvet, bokstavelig talt. (Hun er vaskekjerring.) Vi tre andre nyter alle godt av samarbeid med NAV, dog er naboen og jeg pensjonister, så det er bare Turid som kan refereres til som "trygdesnylter", men hun har også sitt på det tørre. Hun er såpass skjør på det psykiske plan at hun rett og slett ikke evner å stå i arbeid. Det er vel nærmere 10 år siden hun fikk innvilget trygd.

Turid nevnte at hun føler seg uglesett av flere bekjente fordi hun ikke klarer å arbeide og således må ty til NAV. Jeg ga henne full støtte og sa noe sånn som at den som er helseløs kan ikke og skal ikke arbeide, det er ikke mer å tale om det! Dog registrerer jeg jo at vi har usedvanlig mange på trygd i Norge for tiden, særlig later det skeive miljøet til å være hardt rammet. Kanskje det har sammenheng med at mange homofile og lesbiske røyker og drikker mer enn hva som er godt for dem. Der er jeg jo selv et eksempel man absolutt bør unngå å efterfølge. I Turids situasjon skriver problematikken seg helt tilbake til tenårene. På 1980-tallet var hun innlagt ved Dale sinnsykeasyl en tid, senere har hun vært til poliklinisk behandling ved Stavanger psykiatriske sykehus og hun har slitt veldig med både selvbilde, dårlige nerver, dårlig forhold til han som var faren og mere til. I perioder har hun svelget unna temmelig heftige doser med medisiner. Jeg tror nok at mange skeive sliter psykisk p.g.a. problemer tilknyttet det å være anderledes. Hvilken elendighet!

Ved midnatt bestilte vi drosje og undertegnede ble med, tro det eller ei! Naturligvis gikk turen til HoT Open Mind, selv om også FRI bar har åpnet nu, men disse barene begynner jo å rydde vekk alkoholen allerede ved 01.00-01.30-tiden og det er for tidlig. Det var en hyggelig dame som satt i døren, men også innehaverene befant seg inne i lokalet. Lite hadde forandret seg, med andre ord. Selv om vi ankom det man kan regne for relativt tidlig - omkring 00.15 - så var det nesten 10 personer i kø og efterhvert som klokken passerte 01.00 ble lokalet nesten like fullt som i gode gamle dager!

Naboens kamerat Frits ankom sammen med Jan Anton. Noget senere ankom også naboens kamerat Einar, dog uten samboeren. Ellers observerte man Jan, Thomas, Eirik, Simen, Bjørn, Knut, Marvin, Odd, Leif og gamle Siam-farer Einar. Det var også damenes aften! Både Elisabeth, Elin, Nina, Wicky, Renathe, Michelle, Esther, Vibeke, Sissel og Unni var å se. Vi satte oss godt til rette på høyden i nærheten av baren. Den plassen gir en god oversikt over hvem som ankommer, hvem som går og ikke minst hva som bys på i baren. Hildegunn forsvant efterhvert i retning dansegulvet, men var stadig innom bordet vårt for å tanke opp. Turid og jeg gikk i skytteltrafikk mellom røykeplassen utenfor inngangen og bordet vårt, men det var litt utrivelig ute fordi det regnet en hel del. Dog tror jeg ikke at jeg overdriver når jeg sier at vi var utendørs en 6-7 ganger. Turid hadde glemt igjen tobakken sin i Sandnes, så i stedet for at hun måtte gå til en eller annen kiosk i regnværet så rullet jeg røde miksturer til begge to. Jeg hadde full pakke.

Jeg nøt tre glass med hvitvin samt ett glass med Black Russian og det er ikke så meget når det er fordelt på to og en halv time. Jeg ble rett og slett ikke mer enn godt brisen, dog tok Hildegunn igjen der jeg sviktet fanskaren. Hun danset som en villquinde på dansegulvet, utfordret ungdommen i streetjazz-dansing og disco-rytmer og lot ingen anledninger gå fra seg til å presse seg inn mellom flotte ungjenter som allerede danset sammen. Turid var innom og tittet på dansingen hennes og refererte tilbake til bordet mens hun ristet oppgitt på hodet. Det var vi som hadde fått jobben med å passe på ølglassene hun stadig kjøpte seg i baren. Ikke det at det er store oppgaven, men for hver gang hun kom bort for å kaste innpå noen munnfuller sølte hun en skvett her og en skvett der, dessuten så begynte svettelukten å bli noget stram mot slutten av åpningstiden.

Jeg glemte å nevne at unge, flotte Steffen også dukket opp i lokalet, men det tror jeg må ha vært ganske sent utpå natten. Han kom bortom bordet og hilste vennlig på meg, presenterte meg for kjæresten og sa at det var hyggelig å se meg igjen. Naboen skottet forsiktig bort på dem begge og da de hadde gått videre sa han at han visstnok kjente igjen kjæresten, men at han ikke kunne huske hvor han hadde møtt han før. Han antok at det kan ha vært i anledning et eller annet homovorspiel.

Turid og jeg tok drosje hjemover i regnværet omkring klokken 02.30. Naboen ville være igjen en stund til, trolig fordi det var muligheter for nachspiel her eller der, dog dukket han opp i villaen sammen med Frits omkring klokken 03.15-03.30. Da satt Turid og jeg og spiste nattmat, bestående av stekte egg og stekte medisterkaker på brødskiver. De to herrene takket ydmykt nei til nattmat - jeg tilbød å lage mer - men de ville gjerne drikke mer konjakk. Selv hadde jeg på dette stadiet av natten avsluttet alkoholinntaket til fordel for melk og vann samt altså nattmat. Omkring en times tid senere takket vi for laget og gikk hver til vårt. Turid måtte kjøre moped i regværet, stakkars, mens Frits hadde et stykke å spassere, men det gikk vel med alle.

Søndag sov jeg frempå og fikk ikke i meg frokost før nærmere 12.00. Jeg ble dessuten vekket av min søster Sissel, som ikke var informert om at det var dagen derpå for meg. Hun har jo blitt vel vant med at jeg sjelden drikker for tiden, men i motsetning til mange andre hyllet hun meg for at jeg hadde bevilget meg en festlig aften. Hun mener nemlig at det er meget medisin og god helse i et drikkegilde. Kjede seg kan man gjøre i graven, er hennes innstilling til livet. Hun har forsåvidt også kommet med flere gullkorn, à la at man må leve og bruke penger mens man lever, for spare kan man gjøre i graven. Og det er meget sant i disse tingene hun sier, faktisk.

Søndag eftermiddag skjedde det overhode ingenting. Været bedret seg, regn ble til lettskyet oppholdsvær og den slags klager man dog ikke over. Jeg satt for det meste ved computeren i annen etasje og leste om super-hundreåringer, kongelige og i diverse nettaviser. Jeg leste også en 25-30 sider i Anne Holt-boken jeg nevnte i forrige innlegg og jeg støvsugde og ryddet efter kalaset i stuen. Det var nemlig ganske meget rusk og rask samt søl efter kalaset aftenen og natten før.

Klokken 19.30. hadde jeg naboen over på sen middag. Jeg bestemte meg for å spise sen middag, slik de fine gjør, på søndag. Det passet seg i grunnen best slik når man nu engang sov bort nesten halve dagen i utgangspunktet. Dog skal det nevnes - med rette - at jeg ikke var spesielt fyllesyk på søndag. Jeg kastet innpå en paracet samt en ibux og sørget for å innta rikelig med væske og det hjalp. Det var nok også lurt at jeg inntok moderate mengder fluidum på byen. Jeg disket opp med oksestek, kokte mandelpoteter og flotte grønnsaker til. Jeg laget også hjemmelaget brun saus basert på meierismør og vann. Hvilken herlighet!

Selv om han nøt maten og komplimenterte meg som god kokke var min skallede nabo mest opptatt av å referere fra en gruppesex-session, som visstnok fant sted tidligere på dagen. Han skal nemlig ha fått greie på at 5 herrer ved navn Kai Ove, Inge, Eirik, Raymond og en viss herremann fra Haugesund skal ha hygget seg på et hotellrom tilhørende Scandic Forum i Stavanger. Naboen visste om dette fordi han kjenner til nevnte herremann fra Haugesund, som titt og ofte er i Stavanger for å knulle. Det var visstnok på tale at naboen selv skulle få være med, men en eller flere av de andre hadde satt en øvre grense på 50 år. Herren fra Haugesund skal være i 40-års alderen, mens de 4 andre alle skal befinne seg et eller annet sted i 30-års alderen. Naboen humret godt da han refererte fra en gang han hadde fått lov å være med, og den gangen var det han selv, denne karen fra Haugesund, en thaigutt fra Stavanger og en til. Den gangen hadde man fått klage fra hotellpersonalet!

Selv kunne jeg glede naboen med siste nytt fra gamle Siam. Jeg hadde nemlig hatt en hyggelig passiar med herren der nede i gamle Siam før middagstid og han hadde informert meg om at leieboeren skal flytte ut før jul og at fremtidsplanene for villaen i Murgaten er uvisse. Herren har ingen planer om selv å innta villaen igjen, til det er helsen for skral. Varmen i gamle Siam gjør godt, både for hjerteflimmer-problematikken og for giktbruddenheten. Dessuten er tilgangen på billige massører utømmelig der nede i Chiang Mai. Kameraten Øystein holder dessuten også til i gamle Siam og heller ikke han har umiddelbare planer om snarlig hjemkomst til gamlelandet og kulden her oppe. Brennevin og øl koster dessuten en slikk og ingenting i Chiang Mai, inngangspenger har ingen hørt om der nede og luksusleiligheten herren for tiden residerer i frister nok mer enn villaen på Vestre Platå. Jeg foreslo at herren kan leie ut villaen som homokollektiv eller som festebule. Naboen humret godt over forslagene mine, men kom selv med et glimrende forslag. Han mener at innehaveren på HoT Open Mind kan gjøre om villaen til homosauna, i så fall Stavangers første og eneste. Med boblebad i annen etasje, mørkerom der det er soverom nu og vannseng med slynge i den nuværende stuen. Kjøkkenet kan f.eks. brukes som resepsjon. Kanskje kan kjelleren innredes til "fangehull" for de som liker røff sm? Der kan sikkert Tore assisterte Hugo i innredningen.

I går bedret været seg ytterligere og gradestokken viste 19 grader i skyggen. Det er intet mindre enn fantastisk. Både i går og ikke minst i dag  - det er 20,5 grader i skyggen nu i skrivende stund - har man kost seg med kaffe og eggelikør på altanen. Sommeren kom til slutt, ærede lesere! Det måtte bare bli høst først! Både i går og i dag leste jeg Stavanger Aftenblad og løste kryssord ute på altanen.

Jeg vasket to maskiner med klær i går og nu henger faktisk klærne til tørk i solen. Det er en lett vind ute nu som gjør at klærne tørker ganske fort. Jeg regner med å kunne hente inn klærne om et par timers tid. Jeg var innom Prix og handlet matvarer i går. Etterpå bakte jeg en kringle samt to grove brød. Jeg frøs ned mesteparten av kringlene i passe store stykker samt et av brødene. Jeg prøver å bruke minst mulig hvetemel og meget grovt mel når jeg baker. Det skal være bra for magen og tarmene, sies det. I går aften var jeg på besøk hos Hildegunn i Saxemarken for å se på hennes nyoppussede kjøkken, men jeg ble bare værende en times tid. Avtalen var bare at jeg skulle stikke innom for å kikke på kjøkkenet, men det ble også tid til en kopp svart kaffe og noget konfekt. Dog kunne ikke det frivole quindemenneske legge til stort fra helgens utskeielser. Hun lider nemlig av hukommelsestap!

I dag har jeg spasert til byen og tilbake i finværet og for en sjelden gangs skyld handlet jeg litt grønnsaker av torghandlerene. Det er færre igjen av de nu enn hva som var tilfellet før, og innen 10 år tipper jeg det bare er utlendinger igjen - av den sorten som selger fjask og prøver seg med taskenspill. Også har jeg talt med begge mine søstre på østlandet og avtalt Oslo-tur til helgen, men mer om det i neste blogginnlegg.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter