lørdag 5. november 2016

Facebook, kravstore muhammedanere, heia Blidensol(!), gardiner på plass, Madla Amfi, torsk på lefse, kulde på vei, stenger ventiler, spaserer, kalas i aften m.m...

Godtfolk!

Man har omsider kommet seg på Facebook igjen og der sto, som forventet, bursdagshilsenene formelig i kø! Venner og bekjente fra fjern og nær gratulerte i anledning min 69-års dag, som var 14. oktober. Jeg feiret, som tidligere skrevet, ikke dagen i år, men det er alltid hyggelig med hilsener likevel. Herren der nede i gamle Siam kunne også bekrefte at det er herr Inge fra østlandet som nu skal overta som ny leieboer i Murgaten, akkurat som naboen allerede for lengst har hvisket inn i mitt øre. Naboen mente å vite dette efter at ryktene gikk på et vorspiel hos kameraten Einar på Eiganes nylig. Nevnte kamerat av naboen har for øvrig nettopp flyttet fra Eiganes til Jåttåvågen, hvor han og den meget yngre samboeren har kjøpt seg ny leilighet.

Man har i senere tid irritert seg meget på kravstore innvandrerquinder fra muslimske land, som aldri blir fornøyd med det norske samfunnet, samme hvor meget penger de får slengt i fanget av NAV. En del (dog ikke alle!) muhammedanere gjør ikke stort annet enn å klage og forlange det ene og det andre. Norge har åpnet sine grenser og tatt i mot titusenvis av slike folk de senere årene, men langt i fra alle takker og bukker for denne generøsiteten. Mange nekter å bo på landsbygden. (Kun storbyene er bra nok, selv om de har rømt fra krig, sult og atter elendighet!) De mottar store pengesummer fra NAV og det fra dag en, mens norske menn og quinder ofte blir møtt med en kald skulder i møte med NAV, selv i livskriser. De skal ha seg frabedt at ungene deres deltar i skoleaktiviteter, som f.eks. julemesse, kristendomsundervisning og svømming. (Nei til integrering, altså!) Og listen er så meget lang!

Det siste nu er at Blidensol sykehjem i Stavanger har innført forbud mot hijab-bruk, dette for å trygge de eldre som bor der. Selv mener jeg det har med alminnelig folkeskikk å gjøre at man ikke ikler seg religiøse plagg og symboler når man er på arbeid et sted hvor man kommer tett innpå mennesker i en sårbar situasjon. Skrantende, senile og døve mennesker i livets bitre høst er redde og forvirret nok om de ikke skal utsettes for quinder med dårlig språk og hijab på hodet. Et quindemenneske (som man antar har sitt virke ved Blidensol sykehjem) har nu gått ut i Stavanger-avisene og sagt at hun akter å anmelde sykehjemmet. (Naturligvis, det er vel som takk for at hun har fått komme hit til Norge for å jobbe. Heller krig og elendighet!) Det er noget som heter å la seg integrere i det landet og samfunnet man kommer til. Norge er et usedvanlig godt land å bo i, men vi har våre tradisjoner og vi har våre verdier og de er det viktig at vi tar vare på. Hadde en norskfødt quinde insistert på å ha på seg Jesus-genser eller kors hengende rundt halsen når hun arbeidet på sykehjem ville hun garantert blitt kalt inn på teppet. Men når det kommer til muhammedanere skal vi ta på oss silkehansker. Akk og ve, slik dårskap!

Onsdag aften fikk man hengt på plass igjen gardinene på kjøkkenet og i stuen, som var nyvasket og nesten tørre. Jeg følte meg ikke spesielt høy i hatten der jeg sto på en krakk og vagget og skalv mens jeg hengte opp gardinene. Dog gikk det heldigvis bra. Aftenen ellers forløp vel for seg. Man broderte noget, leste noget og benyttet seg av computeren i annen etasje.

Torsdag var man en tur på Madla Amfi for å kikke litt i butikkene og for å fordrive noget tid. Denne gangen valgte min skallede nabo og være med, men han ville sitte på kafeen med en kopp kaffe og et kakestykke og vente på meg efter at han hadde vært på apoteket for å hente ut medisiner mot urinsyregikt. Jeg gikk og kikket i diverse butikker, blant annet i bokhandelen, blomsterbutikken, Kid interiør og Tilbords. Jeg gikk også til innkjøp av diverse småting, både til meg selv samt med tanke på julegaver. Efter å ha tatt en rask kopp kaffe samt en rundstykke sammen med naboen gikk vi sammen til Clas Ohlson for å se oss litt rundt. Naboen kan synes det er interessant å kikke efter tekniske ting, men det var jeg som gjorde handel der. Jeg kjøpte meg nemlig nye juletrelys til å ha utendørs. De kostet knappe 400 kroner.

Da vi skulle gå observerte vi begge to en homofil korpulent herremann omkring de 70 år, som man tidligere har skrevet om her i bloggen i anledning at man ikke husker hva han heter. Det er åpenbart at han tilbringer meget tid der borte på Madlas O' store kjøpesenter. Dog var han denne gangen i følge med et noget helseløst quindemenneske omkring de 60-65 år, meget mulig en venninne. Hun var i alle fall ikke hans kone. Homofile herrer i livets høst som foretrekker ungdommens selskap har ikke koner, rett og slett.

På veien hjem kjørte vi til Dekk1 på Mariero slik at naboen fikk skiftet til vinterdekk. Det er nemlig meldt kulde og fare for sludd nu i helgen, selv om den verste elendigheten skal komme øst for fjellene. Og over helgen skal det blir mellom 0 og -3 her i Stavanger, så nu ankommer kong Vinter!

Klokken 16.15 var middagen ferdig og jeg hadde invitert den skallede på kokt torsk med lefse og salt og pepper. Det er enkel, men sunn middag. Torsk er vel den mest typiske norske fisken som finnes og har ligger på matfat over det ganske land i hundrevis av år. Tradisjonen med å spise torsk på lefse fikk jeg inn med morsmelken fordi far var så glad i den slags. Dog har vi aldri brukt dette som julemat i min familie, mer som hverdagsmiddag eller søndagsmat. Nu skal det også sies at jeg kom fra et møblert hjem og antagelig spiste noget bedre enn hva som var sedvanlig på 1950-tallet, en tid som var røff for mange i Stavanger. Naboen har fortalt meg at han ikke var vant med slik kost før jeg begynte å invitere han på torsk og lefse for omkring en 10-15 års tid siden. Til dessert serverte jeg semulepuddig med rød saus, som jeg hadde laget klart samme formiddag.

Torsdag aften kastet jeg bort minst et par timer foran computeren, før jeg tok til fornuften og satte meg ned med Varg Veum og vestlandsk kriminalitet. Debatten på NRK1 var ikke meget å se på, denne gangen. Den handlet om hvorledes det er å føle at ens privatliv blir utlevert i romaner, som baserer seg på virkelige hendelser. Jeg liker bedre politiske debatter! Og snart er det valg i USA og det blir spennende. De seneste meningsmålingene viser at Donald Trump har tatt innpå Hillary Clinton, men at fruen ennu leder.

I går var jeg nede i kjelleren fra formiddagen av og stengte igjen alle ventilene. Efter anbefaling fra naboen gikk jeg i fjor til innkjøp av en lufttørrer eller hva de nu skal kalles disse middels store maskinene som står på gulvet i rom med høy luftfuktighet for å suge til seg fuktighet og motvirke fukt og mugg. De skal være bra å ha på i kjellere, spesielt vinterstid når ventiler er avstengt for å unngå frost. Jeg satte den på i går og da fungerer det slik at når den har fylt en tank med vann så piper den og da må jeg tømme tanken. Dog kan det visst gå flere dager mellom hver gang man trenger å tømme de, ei heller behøver de å stå på bestandig.

Jeg spaserte meg en tur mellom frokost og lunsj, så langt som bort til Lauritz Klosters gate og der observerte jeg herren Bernt fra LLH, ja han var i alle fall aktiv medlem der da jeg begynte å vanke i de kretser på 1990-tallet. Ikke visste jeg at han holder hus der borte, nær Madlaveien. Det heter vel Eiganes så langt bort som dit også, vil jeg tro, men beste Eiganes er det dog ikke. Bernt hadde i sin tid sitt virke i skoleverket, men er nu (som meg) kun en bitter sjel i livets høst. Jeg har forresten aldri sett han på HoT Open Mind, så han er nok av de som ikke orker den høye musikken og all beruselsen som foregår der.

Jeg gjorde ellers ikke meget i går. Man tok seg tid til å lage en skikkelig middag, bestående av kokte poteter, erter, medisterkaker (laget fra bunnen av!), hjemmelaget brun saus og kokte gulrøtter. Jeg laget såpass stor porsjon at jeg kommer til å spise restene i eftermiddag. Det ble semulepuddig nok en gang, med svart kaffe til. Lite skjedde ellers. Naboen kom dog på visitt en halvannen times tid utpå aftenen, men vi gjorde ikke noget ut av det, annet enn å drikke kaffe og se på fjernsyn. Før sengetid så jeg mer på fjernsyn mens jeg broderte og løste kryssord.

I dag har jeg faktisk vært i byen, til tross for at det regner litt og er bare 4 varmegrader. Jeg hadde ikke et spesielt ærend der, men lånte meg noen bøker på biblioteket, dessuten kjøpte jeg meg blomkål og poteter av en av torgselgerene. Jeg gikk mest til byen for å få noget trim samt for å komme meg utenfor villaens 4 vegger.

Det har mer eller mindre blitt bestemt over hodet mitt at Turid og Hildegunn skal komme på visitt hit i aften, dog uteblir Jarlfrid av familiære årsaker. Naboen kommer heller ikke da han visstnok er invitert til kameraten Einar i hans nye leilighet på Jåttåvågen. Dit skal også Frits, Tore og Jan Anton samt muligens Arne Morten. Så får man se hva dagen og aftenen bringer.

Toril

2 kommentarer:

0ldboy sa...

Man undres på om det kan være en homofil herre ved navn Jan, også kalt Enkefruen, som omtales i Deres blogg. Han er i hvert fall en smule korpulent og eldre... Men dem er det kanskje mange av! Han liker i hvert fall å gå rundt og myse på diverse :-)

Toril sa...

Det kan godt henne herren heter Jan! Nu da De har gitt meg et fornavn å gå efter skal jeg spørre litt rundt. Vennlig hilsen Toril.

Site Meter